سم زدایی از پوست



تاریخ انتشار : 1403/02/07 11:44
نویسنده : سرکار خانم ملیحه زاهدی راد مدیریت مجموعه درمانی جهان حکمت


8 چیزی که باید برای سم زدایی پوست خود بدانید:



سم زدایی اصطلاحی است که بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرد. اما، واقعا مفهوم سم زدایی چیست؟
سم زدایی به زبان ساده به معنای حذف سموم از بدن است. سموم می توانند ناشی از محیط، رژیم غذایی و انتخاب های سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل، مواد و .... باشد.
ریه‌ها، کبد، کلیه‌ها و روده بزرگ توانایی حذف مواد مضر را دارند. اما مواد موجود در الکل و سیگار می توانند باعث آسیب ماندگار شوند.
به همین خاطر پاک‌سازی با آب میوه و رژیم‌های غذایی مد روز در تلاش برای «سم‌زدایی» کامل انجام می شود.

سم زدایی چه ارتباطی با پوست شما دارد؟


این موضوع صنعت زیبایی را تشویق به ایجاد روش های سم زدایی کرده است.
از آنجایی که پوست بزرگ‌ترین عضو بدن است و بنابراین می‌تواند کثیفی و آلودگی را جذب کند، برخی معتقدند که می‌توان پوست را «پاک‌سازی» کرد و تمام مواد «بد» را که منافذ را مسدود می‌کنند از بین برد. ولی آیا این واقعا درست است؟
متخصصین پوست و مو معتقدند که از دیدگاه پزشکی چیزی به نام سم زدایی پوست وجود ندارد.
کاری که می توانید انجام دهید این است که از پوست در برابر سموم محیطی بالقوه مانند آلودگی و اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید.
انجام این موارد - همراه با رژیم غذایی مناسب و پاکسازی و لایه برداری مناسب - می تواند بیرونی ترین لایه پوست را تمیز کند.
این لایه به عنوان لایه شاخی یا سد پوستی شناخته می شود، با مسدود کردن موادی که می توانند باعث پیری زودرس شوند، در کنار سایر آسیب ها، به حفظ سلامت پوست کمک می کند.

آیا واقعاً می توانید پوست خود را سم زدایی کنید؟


وقتی مردم در مورد سم‌زدایی پوست صحبت می‌کنند، بیشتر به این موضوع می‌پردازند که چه کاری می‌توانند برای محافظت از پوست خود در برابر محیط بیرون انجام دهند تا پاکسازی خارجی و داخلی انجام شود.
سموم نمی توانند از طریق پوست از بدن خارج شوند.
اندام هایی مانند کلیه ها و کبد مسئولیت سم زدایی بدن هستند.

محصول مراقبت از پوست برای "سم زدایی" چیست؟


اینجا جایی است که افراد سودجو می توانند شما را فریب دهند. آنها ادعا می کنند که با برخی مواد می توانند به صورت فیزیکی و شیمیایی مواد مضر را از پوست بدن شما خارج کنند.
واقعیت این است که مثلاً بعد از استفاده ماسک زغال، پوست شما تمیزتر و صاف تر می شود. اما این تمام کاری است که این محصول انجام می دهد. هیچ محصولی نمی تواند سموم را به صورت فیزیکی حذف کند زیرا پوست توانایی حذف سموم را ندارد. فقظ آلاینده ها و گرد و غبار را از پوست خارج می کند. محصولات مراقبتی می‌توانند شما را از شر چروک‌های سطح پوست، سبوم اضافی و سلول‌های مرده پوست خلاص کنند. افرادی که پوست بسیار حساسی دارند باید هنگام استفاده از محصولات به اصطلاح "دتاکس" مراقب باشند. چون برخی از این محصولات ممکن است پوست را تحریک کنند و به طور بالقوه آن را خشک و قرمز می کند.
برخی از محصولات مراقبت از پوست از اصطلاح سم زدایی از نظر دفاع از پوست استفاده می کنند. مثلا محصولات حاوی آنتی اکسیدان می توانند اثرات آسیب های محیطی را کاهش دهند.
آنها نمی توانند مواد مضر را از بدن خارج کنند. در عوض، رادیکال‌های آزاد را که باعث آسیب به پوست می‌شوند را مهار یا حذف می‌کنند.

ممکن است شنیده باشید این محصول را مصرف کن، بعد عرق می کنی و سموم از بدنت خارج می شوند؟
در واقع عرق تقریباً به طور کامل از آب و نمک و برخی مواد دیگر تشکیل شده است. انسان مقدار کمی از مواد زائد مانند منابع اوره ای را از طریق آن دفع می کند. اما مقدار آن به قدری کم است که به سختی قابل توجه است.
توصیه می‌شود برای اینکه بدن‌تان آن‌طور که باید کار کند، از اصول تغذیه ای و بهداشتی پیروی کنید، به‌ویژه مصرف یک رژیم غذایی متعادل با پنج وعده میوه و سبزیجات در روز را در نظر بگیرید.
آیا ممکن است یک راه حل سریع وجود داشته باشدمثلا مصرف مکمل ها، چای، اسکراب نمکی در حمامو ........؟ خیر با عرض پوزش، پاسخ این سوال منفی است.

بنابراین اگر پوست شما در حالتیکه می خواهید نیست، چه کاری می توانید انجام دهید؟
خوشبختانه، روش‌های علمی زیادی وجود دارد که به پوست شما کمک می‌کنند تا آنطور که می‌خواهید به نظر برسد. در ادامه چند استراتژی کلیدی را نام می بریم که باید به آنها توجه کرد.
-

روتین فعلی مراقبت از پوست خود را ارزیابی کنید


روتین روزانه مراقبت از پوست شما چگونه است؟ آیا روتین پوستی روزانه دارید؟ اگر پاسخ سوال دوم منفی است، سعی کنید صبح و شب به صورت یک عادت مراقبت از پوست خود را انجام دهید.
اگر از یک روتین خوب مراقبت از پوست پیروی ‌کنید، سم‌زدایی صورت را انجام داده اید.
یک روتین اساسی شامل محصولاتی مانند پاک کننده و مرطوب کننده است. سعی کنید که دو بار در روز در خانه، صبح و قبل از خواب پوست خود را تمیز کنید.
داشتن یک فوم پاک‌کننده ملایم بخصوص اگر پوست چرب دارید، یک تونر و یک مرطوب‌کننده سبک برایتان کفایت می کند. فراموش نکنید که هر روز صبح از ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید.
اگر جزو افراد مبتلا به آکنه هستید، محصولات دارای اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید را به لیست مواد روتین پوست خود اضافه کنید.

از هر روش علمی که در نهایت استفاده می کنید، رعایت یک روتین شخصی روزانه می تواند ظاهر پوست شما را بهبود ببخشد.
لایه برداری را به روتین خود اضافه کنید
لایه برداری فرآیند از بین بردن سلول های مرده پوست از سطح صورت یا بدن است.
این کار معمولا هر 28 روز به طور طبیعی اتفاق می افتد، اما عواملی مانند افزایش سن و چربی می توانند روند آن را کاهش دهند.
تجمع سلول‌های مرده پوست می‌تواند اثربخشی محصولات مراقبت از پوست را کاهش دهند و منجر به جوش‌ها و حتی کدر شدن کل پوست شود.
لایه برداری باید به درستی انجام شود تا برای پوست مفید باشد، لایه برداری نباید به پوست آسیب برساند. دو راه برای انجام لایه برداری وجود دارد: فیزیکی یا از طریق مواد شیمیایی.
لایه برداری فیزیکی شامل استفاده از مواردی مانند اسکراب و برس است، که معمولا برای پوست های حساس مناسب نیست.
اگر نگران هستید که این روش ممکن است کمی بیش از حد برای پوست شما خشن باشد، از نوع شیمیایی شامل آلفا و بتا هیدروکسی اسیدها استفاده کنید.
به خاطر داشته باشید که به آرامی لایه برداری کنید و در این کار زیاده روی نکنید تا ظاهر پوست قرمز نشود. متخصصان پوست دو بار در هفته لایه برداری را توصیه می کند.

به ضد آفتاب توجه خاص داشته باشید


اشعه‌های خورشید می‌توانند در تمام طول سال مضر باشند، بنابراین پوشاندن پوست با کرم ضد آفتاب بهترین نوع محافظت در برابر سرطان پوست و جلوگیری از نشانه‌های آسیب نور خورشید است.
می توانید با مشاوره تخصصی از هر فرمولی که خودتان و پوستتان ترجیح می دهید استفاده کنید.

فقط مطمئن شوید که کرم ضد آفتاب محافظت گسترده داشته باشد، در برابر آب مقاومت باشد و SPF حداقل 30 را باشد.
هر روز بدون توجه به آب و هوا، میزان تابش خورشید و فصل سال آن را به صورتتان بمالید و به یاد داشته باشید که هر دو ساعت یکبار یا بلافاصله بعد از تعریق یا شنا مجدد آن را شارژ کنید.

آنتی اکسیدان ها و رتینوئیدها را فراموش نکنید


متخصصان پوست کرم ضد آفتاب، آنتی اکسیدان ها و رتینوئیدها را "مثلث مقدس" می نامند.
آنها عقیده دارند که آنتی‌اکسیدان‌ها به مؤثرتر شدن تاثیر کرم ضد آفتاب کمک می‌کنند و در برابر رادیکال‌های آزاد که کلاژن و الاستین را می‌شکنند و ما را پیر می‌کنند، نقش محافظتی دارند.
رتینوئیدها می توانند ظاهر پوست را محکم نگه دارند. آنها یکی از معدود ترکیباتی هستند که می توانیم به صورت موضعی روی پوست برای تحریک کلاژن سازی مصرف کنیم.

غذاها و نوشیدنی هایی که باعث التهاب پوست می شوند را محدود کنید


تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی نقش یک منبع قابل اعتماد در ایجاد بیماری‌های پوستی مانند آکنه را دارد. ممکن است مجبور باشید برای پیدا کردن مواد غذایی محرک آزمون و خطا کنید، می توانید از تجارب خانوادگی آلرژی زایی برخی از مواد غذایی هم استفاده کنید.
به طور کلی غذاها و نوشیدنی هایی که قند یا کربوهیدرات های تصفیه شده دارند،‌ حاوی محصولات لبنی هستند، برخی از توتها، گوجه فرنگی، بادام زمینی، حتی سفیده تخم مرغ در برخی افراد حساسیت زا هستند، الکل می تواند تأثیر منفی بر روی پوست شما داشته باشد.
برای پیدا کردن ماده محرک باید کم کم و دانه دانه مواد غذایی آلرژن را از رژیم خود حذف کنید. تا ماده محرک در مورد شما شناسایی شود.

آب کافی بنوشید


یک قانون کلی این است که روزانه هشت لیوان آب – یا نوشیدنی های مبتنی بر آب بدون نمک یا شکر افزوده بنوشید تا به سلامت خود کمک کنید.
هیدراتاسیون می تواند به رفع خشکی و تیرگی پوست کمک کند.
تحقیقات زیادی برای اثبات این موضوع انجام نشده است، اما حفظ میزان مصرف آب مطمئناًنه تنها ضرری ندارد، بلکه می تواند برای سلامت کلی شما هم مفید باشد.
می توانید سطح هیدراتاسیون پوست خود را با استفاده از یک مرطوب کننده آبرسان یا محصول حاوی هیالورونیک اسید به طور مستقیم افزایش دهید.

نتیجه گیری


همانطور که در این مقاله متوجه شده اید، سم زدایی همیشه به معنای آن چیزی نیست که فکر می کنید و انجام می دهید.
اگر نگران پوست خود هستید، داشتن یک سبک زندگی سالم و مراقبت خوب از پوست اغلب می تواند کمک کننده باشد.
اگر زمان و حوصله روتین روزانه را ندارید، به طور منظم خودتان را به یک مشاور زیبایی مطمئن بسپارید و به جای هزینه کردن برای محصولاتی که ممکن است به ندرت استفاده کنید و در نهایت نتیجه بسیار محدودی داشته باشد، کارهای زیبایی و پوستی تان را به او بسپارید.





در دسته پوست و مو

#سم زدایی از پوست



ارسال نظرات









نظرات